söndag 25 oktober 2009

Protein och aminosyror

Protein förknippas ofta med muskler och träning. Fram för allt när det gäller styrkeidrotter har det funnits och finns fortfarande en uppfattning om att protein är det absolut viktigaste näringsämnet (6). Detta har lett till att många idrottare konsumerar stora mängder protein i tron om att åstadkomma snabbare resultat och ökad muskeltillväxt. Vad som är rätt eller fel är kontroversiellt, men åsikterna tycks peka mot att behovet ökar med stegrad aktivitetsgrad. Svenska Livsmedelsverket (SLV) rekommenderar ett dagligt proteinintag på 10-20 energiprocent eller 0,8 g protein per kg kroppsvikt och dag (3). De anser att med en vanlig blandad kost som täcker energibehovet är det rekommenderade proteinintaget tillräcklig även vid hård träning. Detta skiljer sig mot andra förespråkare där rekommendationerna i vissa fall föreslår det dubbla, 1,2–2,2 g per kg kroppsvikt (6). Kevin Tipton som är en av världens ledande forskare inom området menar att ett proteinintag på 2-3 g per kg kroppsvikt kan ge effekt för atleter. Men det finns inte övertygande bevis som visar att det är nödvändigt (7). Däremot anser han att intagstillfället i förhållande till träning är viktigare ur näringsfysiologisk betydelse, samt vilket sammansättning av aminosyror eller typen av protein som intas.

Här hade jag tidigare ett utklipp som var direkt kopierad från artikeln Nutrition & muskeluppbyggnad som skrivet av doktoranderna och nutritionisterna Jörgen Tannerstedt och William Apro. Att detta stycke var med i texten var inte planerat när jag kopierade in texten från mitt worddokument. Ber om ursäkt till William Apro och Jörgen Tannerstedt för detta!

Läs mer på Protein del 2

2 kommentarer:

  1. Hejsan.

    Vill inledningsvis tacka för en intressant blogg. Roligt att det finns någon som skriver om nutrition med en mer vetenskaplig inriktning som motvikt mot "matbloggarna".

    Det skulle vara roligt om du kunde skriva mer om det du avslutar artikeln med, dvs NÄR ska man inta olika typer av protein och hur mycket. Är själv triathlet på elitnivå så detta är ju intressant hur återhämtningssynpunkt.

    SvaraRadera
  2. Hej Joakim!

    Jag har en lång artikel på gång som kommer att belysa en hel del om vad forskningen säger angående näringstiming i förhållande till träning. Men i morgon åker jag till Bali och är borta i tre veckor. Så den artikeln kommer inte förns om en dryg månad. Om du vill ha mer specifik hjälp är det bara att höra av dig. Gå in på min hemsida och anmäl intresse. Kostar inget att diskutera via telefon.

    Mvh Anders

    SvaraRadera