söndag 5 juli 2009

Ätardagar - Bra att ha? Del II

Nu var det länge sen jag skrev i min blogg. Kanske dags att skriva lite mer frekvent ett tag... :-)

I ett tidigare inlägg beskrev jag ätardagar utifrån lite olika perspektiv. Att våga tillåta sig äta det man är sugen på är självklart viktigt, så länge det inte blir en typ av hetsätningsdag eller att det går ut över ditt välbefinnande. Ibland upplevs det dock som att vissa minskar på energiintaget väldigt mycket under veckorna bara för att våga tillåta sig äta obegränsade mängder på ätardagen. Detta, som vissa säger "kickar igång fettförbränningen" ger inte en högre förbränning eller bättre träningsresultat. Däremot tror jag att det kan skapa ett ohälsosamt förhållande till mat med exempelvis hetsätning, om du endast en dag i veckan tillåter dig äta vissa livsmedel. Varför inte bara tillåta sig äta allt som rymmer inom ramen för god kosthållning varje dag? Dessutom är det inte så konstigt att kroppen tillslut börjar skapa ett större sug efter energi om man återkommande ligger i för lågt energiintag många dagar.

Jag anser att om du håller dig till ett tillräckligt högt intag av energi och näringsämnen under veckorna så kommer inte kroppen att skrika efter ätardagarna och tillslut upplevs dem inte vara så viktig. Det går att äta all sort mat så länge du äter dem i måttliga mängder... och i viktminskningssyfte, att i slutet av vecka ligga i ett energiunderskott.

6 kommentarer:

  1. MYCKET bra inlägg! Tror att många fokuserar sååå mycket på att äta på tok för sunt på veckan för att kunna en dag äta vad som helst, för eller senare så är man fast i en en ond cirkel/ätstörning.

    Kram till dig och ha en fin dag

    SvaraRadera
  2. Ja precis! Sådär har jag försökt förklara för några av mina arbetskamrater ett bra tag nu. Tack för att du påpekar och påminner oss om att bara man har en god kosthållning så klarar man sig bra.

    Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Jossevännen! Precis, det är tyvärr lätt hänt att själv skapa en sådan ond cirkel utan att vara medveten om det till en början. Den fysiologiska apekten, alltså när kroppen "skriker efter mer energi och näring" kommer att gå ut över den psykologiska förhållandet. Detta kommer att ske genom att hjärnan signalerar så att begäret ökar. I sinom tid blir det svårare och svårare att hindra sig och därefter kan hetsätning uppstå.

    kram kram

    SvaraRadera
  4. Tja Chrille!

    Du är rätt person att försöka föra vidare budskapen. Kör hårt och så hoppas jag att ryggen fortfarande känns bättre.

    kram vännen

    SvaraRadera
  5. Bra där Anders!! Sedan är det ju ofta så att man tränar mycket på veckorna när man då äter lite för att sedan vila på helgen då man äter mer. Helt fel enligt min mening, timingaspekten är otroligt viktigt, speciellt om man skall ligga i negativ energibalans. Som jag brukar säga: absolut!! :) Hoppas det gick bra på besiktningen idag! Kraaaam!!!

    SvaraRadera
  6. Hej
    Lägger till dig på bloglovin!:) Verkar vara en bra lärorik blogg!
    Kram, ha det super.

    SvaraRadera