fredag 14 augusti 2009

Antioxidanter som kosttillskott


Nästan varje dag ser vi reklam på TV. Allt från blöjor till försäkringar som ska vara bäst för just dig. Den senaste tiden har jag uppmärksammat reklamen om antioxidanter som sägs ska att stärka muskelfunktionen och ökad styrka och uthållighet m.m. En känd skidåkare säger i reklamen "därför tar jag VitaePro och OmegaPro varje dag, som en del av en sund kost."

Antioxidanter har länge ansetts som ett viktigt skydd mot så kallade fria radikaler vilka enligt vissa forskningrön kan skada DNA-kärnan och cellernas mitokondrier. Detta har föranlett till hypotesen att antioxidanter kan minska nedbrytningen och öka reparationen av skadade muskelceller vid träning. Kosttillskottsföretagen har självklart anamat detta och sett vinsten i att marknadsföra kosttillskott av antioxidanter.

Ett flertal studier har visat att träning stimulerar gener som är viktiga för musklernas utveckling. I en studie vid Köpenhamns Universitet har man kunnat visa att C- och E-vitaminer i de mängder som rekommenderas av olika kosttillskttstillverkare blockerar den genaktiveringen. (1) Försökspersonerna i studien fick dagligen en rejäl dos om 500 milligram C-vitamin och 400 milligram E-vitamin. Därefter genomfördes ett test där dom fick utföra ett lågintensivt dynamiskt tvåbensarbete under tre timmars tid. Analyser av muskelbiopsierna visar att genaktiveringen från lårmusklerna slogs ut helt i gruppen som fick antioxidanter.

I en annan ny studie som genomfördes av en forskargrupp i Portogal undersöktes hur ett intag av antioxidanterna alpha-tokoferol, vitamin C och beta-caroten påverkade bl.a. markörer för återhämtning vid träning. (2) Reslutatet i den studien visade att antioxidanterna inte ger någon positiv träningseffekt. Det visade sig till och med att tillskottet försämrade återhämtningen efter träning.

Slutsats:
Vid en vanlig balanserad kosthållning kan supplementering av extra antioxidanter vara negativt för återhämtning och ger inte bättre träningsresultat.



  1. Supplementation with vitamins C and E inhibits the release of interleukin-6 from contracting human skeletal muscle. J Physiol. 2004 Jul 15;558(Pt 2):633-45. Epub 2004 May 28.

  2. Antioxidants Do Not Prevent Postexercise Peroxidation and May Delay Muscle Recovery. Med Sci Sports Exerc. 2009 Aug 5.

17 kommentarer:

  1. Tack känns bra att du klarade upp det där. Blev faktiskt rätt fundersam på hur verkligen Vitaepro kan vara så bra.

    SvaraRadera
  2. Hej!, Du verkar kunnig inom kost träning. Vet du om det finns ngt instrument för att beräkna energiförbrukning vid olika typer av aktivitet? För konditionsspotrt ger väl en bra pulsklocka koll, men hur är det med styrketräning, kan man mäta sin förbrukning där på ngt vis?

    Om man är väldigt överviktig skulle man kunan gå ner 2-3kg fett i veckan genom att dra på kosten till ex 1200kal och träna 2500 kcal om dagen? Handlar det om mattematik? eller är fler faktorer avgörande?

    SvaraRadera
  3. Tillägg: med mkt överviktig så menar jag kvinna, 35 år. 174cm. 125 kilo. Jag vet att det är bäst att gå ner långsamt, men hur nyttigt är det att bära på denna övervikt? Nej jag vill ta 25kg snabbt, sedan gå ner resten i saktare mak.
    Tacksam för svar, och tack för en bra intressant blogg!

    SvaraRadera
  4. Jag blev faktiskt lite besviken på Stig när jag såg reklamen första gången. Nog borde väl han kunna tjäna sitt levebröd på allt annat han gör. Nåja, man väljer ju själv bana ...

    Intressant och kul att du skrev lite om det här med antioxidanter och visar att det än en gång finns fler sidor av myntet.

    Hoppas vi hörs snart. Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Otilia! Inom en snar framtid så kommer jag att lägga upp en ny hemsida med ett kostberäkningsprogram där du kan föra kostdagbok och registrera aktiviteter (som bla styrketräning. Då kommer du att få ut vilken energiförbrukning du har i kcal under dagen och hur mycket energi du äter. Det förutsätter självklart att du fyller i den mat du äter och hur mycket du rör på dig. Då ser du förhållandet mellan energiintag och energiförbrukning. Kommer att skriva om det i bloggen senare.

    Ang frågan om hur om du kan tappa 2-3kg fett i veckan kan jag nästan med säkerhet säga NEJ! Många som går ner 2-3 kg första veckan under en diet förlorar största delen vatten. Vill inte säga några siffror för fettförbränningen är så individuellt. Men nog går det att gå ner fort alltid, dock är risken stor att du går upp det igen.

    Hör gärna av dig om du vill ha individuella råd.
    Mvh Anders

    SvaraRadera
  6. Hej Anders, tack för ditt svar jag ska hålla utkik efter ditt nya program När den räknar energiförbrukning - tar det hänsyn till ålder, vikt, intensitet?

    Ang tappa 2-3kg. Biggest loser gänger tar ju 2-6kg/v. De tränar iofs 6-8h om dagen. Då handlar det alltså inte bara om matte? Utan det finns andra beränsingar som sätter in? Jag skulle noig kunna träna ca 2000 kal om dagen, om jag tränade 3 ggr/dagen

    SvaraRadera
  7. Hej Otilia! Det är inte så enkelt. Grejen är den att fett ger ca: 9kcal/gram. Vid frisättning av fett från fettvägen tills den används som energi går det åt lite energi, så låt det går inte att räkna exakta siffror. Men låt säga att fett från fettväven ger 9kcal/g. 3kg fett är alltså 27000kcal. Delar vi den på 7 dagar blir det ca: 3850kcal per dag som måste förbruka utöver din energibalans. Alltså måste underskottet varje dag vara ca 3850kcal.

    Att gå ner 3kg fett på en vecka skulle i teorin kräva av en person som har en energiförbrukning på 5000kcal per dag att äta just över 1000kcal/dag. Tränar du 2000kcal per dag utöver din ordinarie energiförbrukning som kanske är 2000kcal, ska du alltså bara äta 150kcal per dag. Det är inte hållbart. Detta är en vild gissad hypotes och stämmer självklart inte överens med verkligheten, men det jag vill säga är att minska 3kg fett i veckan är mkt svårt, och inte minst högst troligt ohälsosamt.

    Mvh Anders

    SvaraRadera
  8. :-)
    Man önskade att man kunde jobba riktigt hårt och få bra resultat snabbt. Det verkar överlag svårt att träna bort sin övervikt.

    TAck för dina svar

    SvaraRadera
  9. Hej Anders och tack för en bra & informativ blogg! Nu är det så att jag tar "bantningspiller", och undrar om de egentligen är så bra. De tar bort hungern helt och hållet, så att jag måste tvinga i mig 3-4 mål mat om dagen, eftersom jag tränar ca 5/v och då vill jag ju inte gå utan mat för musklernas skull.. Men min fråga, i infotexten står det att tabletterna innehåller lite blandade saker. Är det verkligen bara dessa naturliga ingredienser som får bort hungern så pass? (Mina biverkningar: muntorrhet,sömnsvårigheter ibland, hjärtklappning ibland) Innehåll: granatäpple, konicing nut, extrakt av Hydroxy Citric Acid (HCA - en fruktsyra), äpple, kiwi, gamboge frukt, jordärtskocka, sötpotatisfibrer.

    Skulle vara väldigt tacksam om du tog dig tid att svara! Jag vill inte ta något som är farligt för hjärtat tex, men än har itne hört något dåligt om detta. deras hemsida är http://www.super-slim.se/ /MVH MIA

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Vad kul att du tycker att bloggen är bra och vill passa på att ursäkta det sena svaret.

    Nu till din fråga. Jag tycker du ska sluta äta "bantningspiller". Fram för allt av den orsaken att du får vissa bieffekter av tabletterna, plus att du inte vet vilka inre bieffekter som tabletterna kan ge. Kosttillskott finns det ingen lag på att innehåll ska deklareras som på livsmedel. Därför kan ett kosttillskott innehålla spår av ämnen som kan vara hälsofarliga. Jag anser att om du inte vet vad du stoppar i dig, och är osäker på om det är bra eller dåligt, bör du avstå. De ingredienser som du refererade till finns ju i massa goda frukter istället.
    Däremot är ju effekten inte att underskatta. Hunger är en av de starkaste biologiska krafterna som finns. I dagens samhälle kan det vara till nackdel med tanke på att vi äter för mycket när vi är hungrig, eller jag vill påstå sugen (samt rör oss för lite). Att äta för mycket är ofta ohälsosamt. Om det då finns vissa som har svårt att begränsa sitt energiintag och får tydlig effekt av ett kosttillskott som i längden ger en stadig hälsobringande viktnedgång utan biverkningar och med "naturliga" ingredienser, kan en tids supplement vara ett alternativ. Det är alltid viktigt att fråga sig vart den svaga länken finns. Är glaset halvtomt eller halvfullt, alltså kommer viktnedgångens hälsobringande effekt överväga bieffekterna av bantningstabletterna?

    Mvh Anders

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Jag håller med om allt som Anders hittills sagt, förutom att jag är lite mer positiv till "bantningspiller" och andra kosttillskott. Självklart ska man inte använda sig av sådant som man känner man får dåliga biverkningar av, men detta är också individuellt.

    Vill bara lägga in ännu en synvinkel: Man kan dra det hur långt som helst åt vilket håll som helst. Visst kan man fundera över om man ska använda sig av "naturliga" preparat som man inte riktigt känner till, men å andra sidan, äter man mindre och som i Otilias fall tvingar i sig föda får man inte heller i sig lika mycket skräp i form av kemikalier, behandlingsmedel, tillsatser och liknande, som vi av någon konstig anledning verkar tycka är helt okej att peta i sig.

    Jag har provat samma tillskott som Otilia, men tvärtemot så fick jag ökad salivproduktion istället. Dessutom förstorades mina pupiller så både jag och andra i min omgivning tydligt lade märke till det. Då började jag undra vad de egentligen innehåller...

    Eller kanske Anders kan ha någon idé om varför pupiller skulle förstoras vid intag av detta tillskott? Ingredienserna vet du redan om.

    Tack!

    SvaraRadera
  12. Hej! Detta bantningspiller är inget läkemedel och då finns det inga garantier att allt som finns i tabletterna står på innehållsförteckningen. Detta har inom idrotten varit ett stort problem då många utländska kosttillskott har innehållit spår av dopingklassade preparat. Detta kan vara fallet med även detta kosttillskott. Jag vet att bantningspiller tidigare har innehållit efedrin eller liknande substanser. En av biverkningarna kan då vara förstorade pupiller. Har du även hjärtklappning eller känner dig extra pigg och pirrig när du tagit tabletterna?
    Som sagt. Jag avråder att använda kosttillskott som du själv inte kan vara säker på att det innehåller enbart vad de lovar.

    Mvh Anders

    SvaraRadera
  13. Jag blev piggare och fick högre puls och blev även lite lite skakig, det pga av den höjda pulsen gissar jag. Och svårt att sova. Men inget som var obehagligt eller märktes. Hade endast dessa effekter i två och en halv dag ungefär, sedan var jag som vanligt under resten av tiden jag åt tabletterna. Sov jättebra.

    SvaraRadera
  14. Hej Anders!

    Nät kommer sidan upp där det skall finnas ett kostberäkningsprogram?

    /Daniel

    SvaraRadera
  15. Hej Anders!Sökte på vitaePro och din sida kom upp. Intressant.Jag är pensionär med stelhet och muskelvärk dagligen. Tänkte pröva kosttillskott,men blev fundersam på din beskrivning av vitaepro. Sökte företaget som säljer för att få reda på vilka substanser och hur mycket av varje som preparatet innehåller. Har ej fått svar. Äter Gerimax blå sedan länge och vill inte ta för mycket av något. Jag simmar och vattengympar två ggr i veckan samt dansar och promenerar. Besväras ändå av daglig värk. Tror du vitaepro är något för mig?
    Mvh Bodil

    SvaraRadera
  16. Prova istället Brainsharp. Finns på apoteken och är kapslar med omega 3-6-9 samt q10, A- och E-vitamin. Jag började ta dem för att få bättre koncentration, men märkte till min häpnad att jag istället helt blev av med min muskel- och ledvärk (är i 50-års åldern). När jag gjorde ett uppehåll så kom värken tillbaka, men försvann igen när jag åter började ta kapslarna. Kanske det funkar för dig också? Mvh Vickan

    SvaraRadera
  17. Hej Anders

    Såg att du skrev en artikel här 2009 om vitaepro,jag har själv problem med mina leder och har använt deras kapslar i flera månader men positiv resultat...Och jag undrar verkligen hur kan det vara så att de är effektiva,jag googlade lite och såg att några skrev att det är bara deras marknadföring osv att många har anmält deras företag i Norge,för att de lurar folk osv men jag verkligen har märkt skillnad direkt..Jag tränar ganska mycket och problem med mina leder gör att jag kan inte träna så mycket som jag vill,så jag undrar verkligen om du kan svara på min fråga och säga om den produkten är farlig eller varför du avråder folk att använda den??

    SvaraRadera